Επιλογή Σελίδας

ΑΠΟΣΤΟΛΗ

Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες, έχοντας επίγνωση της δύναμης της κινηματογραφικής εικόνας και της σπουδαιότητάς της στη διαμόρφωση και διάπλαση των σύγχρονων κοινωνιών, έχουν επιδείξει σημαντική δραστηριότητα στις διάφορες πτυχές που συγκροτούν την ανάπτυξη του κινηματογράφου.

 Μέχρι σήμερα περίπου 7 ταινίες μεγάλου μήκους στις οποίες το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού ήταν ο κύριος παραγωγός έχουν λάβει χρηματοδότηση από το Eurimages.

Τον Φεβρουάριο του 2003 η Κύπρος υπέγραψε στις Βρυξέλλες μνημόνιο συμφωνίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την εξασφάλιση της συμμετοχής της στο πρόγραμμα MEDIA PLUS (2001-2005 ), η οποία είναι η συνέχεια του προγράμματος MEDIA II. Η θέση της Κύπρου στο πρόγραμμα MEDIA PLUS άλλαξε μετά το 2004 όταν μαζί με άλλες εννέα χώρες, προσχωρεί στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Το 2013, με την έγκριση του νέου Προγράμματος CreativeEurope το οποίο αποτελεί συνέχεια των Προγραμμάτων “Media”, “MediaMundos» και «Culture», η Κύπρος προχωρεί στην πλήρη εναρμόνιση με τις ανάγκες και απαιτήσεις του νέου προγράμματος με τη δημιουργία του Γραφείου “Creative Europe Desk”.

Για τον λόγο αυτό έχουν αναπτύξει μια πολύπλευρη πολιτική για την ενίσχυση της κινηματογραφικής τέχνης και παιδείας. Αφενός, επιχορηγώντας Κύπριους δημιουργούς και παραγωγούς για την παραγωγή και προώθηση των ταινιών τους σε κινηματογραφικά φεστιβάλ στο εξωτερικό αλλά και στην Κύπρο, και, αφετέρου, ενισχύοντας Κινηματογραφικές Λέσχες, Φεστιβάλ και άλλους φορείς, προκειμένου να φέρουν το κυπριακό κοινό σε επαφή με κινηματογραφικά έργα τα οποία του δίνουν την ευκαιρία να γνωρίσει ποικίλες κινηματογραφικές σχολές, να καλλιεργήσει το αισθητικό του κριτήριο και να αναπτύξει κριτική σκέψη. Την Κύπρο μπορείτε να βρείτε επίσης στα περίπτερά της στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κανών, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Δράμας.

Η Κύπρος ήταν ένα από τα ιδρυτικά μέλη του Ταμείου Eurimages, μια πρωτοβουλία του Συμβουλίου της Ευρώπης το 1989. Αποτέλεσμα, οι κυπριακές συμπαραγωγές να είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση από το Ταμείο Eurimages, το οποίο, μεταξύ άλλων, είναι αρμόδιο για τη χρηματοδότηση συμπαραγωγών ευρωπαϊκών ταινιών.

ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΑΙΝΙΩΝ – ΔΙΑΚΡΙΣΕΙΣ

Πρόγραμμα Χρηματοδότησης – Πορεία Κυπριακών Ταινιών: Η Κινηματογραφική παραγωγή στην Κύπρο ξεκίνησε το Μάιο του 1994 με την ίδρυση της Συμβουλευτικής Επιτροπής Κινηματογράφου μετά από σχετική απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου (Μάρτιος 1994).

Η Επιτροπή έχει εντολή να προτείνει για χρηματοδότηση στην αρμόδια Υπουργική Επιτροπή τις καλύτερες προτάσεις που υποβλήθηκαν από Κύπριους παραγωγούς στις κατηγορίες των ταινιών μεγάλου μήκους, ταινίες μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ, αλλά και να ενθαρρύνει τις συμπαραγωγές με άλλες χώρες. Επίσης είναι αρμόδια να μελετήσει σε βάθος τη δραστηριότητα του κινηματογράφου στην Κύπρο και να υποβάλει προτάσεις για τη θέσπιση νομοθεσίας που να αφορά θέματα του κινηματογράφου και των οπτικοακουστικών στην Κύπρο.

Λόγω της οικονομικής κρίσης και της μεγάλης μείωσης του κονδυλίου του κινηματογράφου, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού αναγκάστηκε να παγοποιήσει το Πρόγραμμα Χρηματοδότησης για ενίσχυση  Κινηματογραφικών Ταινιών (ΣΕΚιν), από το 2012-13.

Εντός του 2016, ολοκληρώθηκαν οι ταινίες μυθοπλασίας «Boy on the Bridge» του Πέτρου Χαραλάμπους, «Η Ιστορία της Πράσινης Γραμμής» του Πανίκου Χρυσάνθου, «Πέντε Σελίνια Νάιλον» του Χρίστου Σιοπαχά και η ταινία «ChinaTown: Τα 3 καταφύγια» της Αλίκης Δανέζη Κνούτσεν.

Επίσης, σε τελικό στάδιο μεταπαραγωγής βρίσκονται οι ταινίες, «Ρόζμαρι» του Άδωνη Φλωρίδη, και «Sunrise in Kimmeria» του Σάιμον Φαρμακά, καθώς  και το ντοκιμαντέρ «Η Τιμή μιας Θυγατέρας» της Yelis Shukri. Οι ταινίες ολοκληρώνονται σύντομα και θα ξεκινήσουν την πορεία τους σε φεστιβάλ.

Επίσης, μόλις πρόσφατα ολοκλήρωσαν τα γυρίσματα τους οι ταινίες «Χρόνια Πολλά» του Χρίστου Γεωργίου, «Clementine» του Λογγίνου Παναγή και  «Smuggling Hendrix» του Μάριου Πιπερίδη.

Σε τελικό στάδιο Ανάπτυξης Παραγωγικού Σχεδίου βρίσκονται  6 ταινίες οι οποίες αναμένεται να ξεκινήσουν γυρίσματα εντός του 2017, αρχές του 2018. Πρόκειται για τις ταινίες: «Μικρά Λευκά Φακελάκια» του Σωτήρη Χρίστου, «Εμμηνόπαυση» της Τώνιας Μισιαλή, «Life Beneath» της Αλεξίας Ρόιτερ, «Brothers», της Γιάννας Αμερικάνου, «Ο Άνθρωπος με τις Απαντήσεις» του Στέλιου Καμμίτση, και «Πολιορκία στην Οδό Λιπέρτη» του Σταύρου Παμπαλή.

Φεστιβάλ Βραβεύσεις

Παρόλο τον περιορισμένο αριθμό ταινιών που παρήχθησαν τα τελευταία χρόνια, λόγω των περικοπών στο κονδύλι του κινηματογράφου,  οι κυπριακές ταινίες συνεχίζουν να τιμούν την Κύπρο ανά το παγκόσμιο.

Επίσης, αρκετές από τις πρόσφατες Κυπριακές ταινίες, συνεχίζουν την πορεία τους σε φεστιβάλ και ειδικά αφιερώματα κινηματογράφου που διοργανώνονται από τις Πρεσβείες της Κύπρου σε διάφορες χώρες του Κόσμου.

Ιδιαίτερα σημαντική ήταν η συμμετοχή δύο Κυπριακών ταινιών στο Πρόγραμμα του φετινού Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τις ταινίες «Boy on the Bridge» του Πέτρου Χαραλάμπους και η ταινία «Η Ιστορία της Πράσινης Γραμμής» του Πανίκου Χρυσάνθου. Και οι δύο ταινίες απέσπασαν εξαιρετικές κριτικές τόσο από το κοινό όσο και από τα μέσα ενημέρωσης.

Το ντοκιμαντέρ «Πολυαγαπημένες Μέρες» (Beloved Days), συνεχίζει την επιτυχημένη πορεία του, που ξεκίνησε το 2015 από το Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Τον  Ιανουάριο του 2016 η ταινία προβλήθηκε στο σινεμά Art House Crouch End στο Λονδίνο και τον Μάϊο, επιλέγηκε στο διαγωνιστικό μέρος του 9ου διεθνούς ελληνικού φεστιβάλ κινηματογράφου στο Λονδίνο. Το Σεπτέμβριο κέρδισε το βραβείο «ΚΑΛΥΤΕΡΟΥ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ-ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ» στο 4ο Φεστιβάλ  Κινηματογράφου στην Ινδία και ταυτόχρονα έκαναν πρεμιέρα στην Ουγγαρία. Τον Οκτώβριο, απονεμήθηκε στο ντοκιμαντέρ Ειδική Μνεία από το 10ο Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου στη Χαλκίδα όπου συμμετείχε στο διαγωνιστικό τμήμα, ενώ  στις 17 Οκτωβρίου έγινε προβολή του ντοκιμαντέρ στο Ευρωκοινοβούλιο. Τέλος τον Δεκέμβριο 2016, η ταινία προβλήθηκε στο AFIFILMEU, στο American Film Institute, Washington DC.

Στο φετινό Φεστιβάλ Δράμας συμμετείχε η ανεξάρτητη ταινία « Αντίδοτο»  του Κύπριου σκηνοθέτη Μιχάλη Χαπέσιη, η οποία απέσπασε το Βραβείο «Έλληνες του Κόσμου».

Το 2015, για πρώτη φορά μετά από τρία χρόνια, και αφού το κονδύλι για την παραγωγή ταινιών ανήλθε στο 1,000,000 ευρώ, οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες, ανακοίνωσαν την εν μέρει επαναλειτουργία μέρους του Προγράμματος για την  κατηγορία «Ανάπτυξης Παραγωγικού Σχεδίου Ταινίας Μυθοπλασίας Χαμηλού Προϋπολογισμού». Στη διαδικασία αξιολόγησης των προτάσεων η ΣΕΚιν εισηγήθηκε και ο Υπουργός ενέκρινε τη χρηματοδότηση 7 Προτάσεων.

Φέτος, για πρώτη φορά, μετά από το 2013, ανακοινώθηκε η επαναλειτουργία μέρους του Προγράμματος που αφορά στη «Συγγραφή Σεναρίου Ταινίας Μυθοπλασίας Χαμηλού Προϋπολογισμού» και «Παραγωγή Ταινίας Μικρού Μήκους».

Η ταινία «Boy on the Bridge», συμμετείχε επίσης στο Φεστιβάλ  Ρώμης «FILM FESTIVAL- ALICE IN THE CITY|OFFICIAL SELECTION-WORLD PREMIERE», στο  Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου στην Αθήνα, όπου απέσπασε το Βραβείο καλύτερης ταινίας, και στο Φεστιβάλ του GRAIN A DEMOUDRE στη Γαλλία, όπου απέσπασε το βραβείο |BEST FILM YOUNG JURY CINEPHILE AWARD, ενώ ο σκηνοθέτης Αντρέας Πάντζης τιμήθηκε στο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου για τη συνολική του προσφορά στον κινηματογράφο.

Για την προώθηση της Κύπρου ως χώρου γυρισμάτων, αλλά και τη διαφήμιση των κυπριακών ταινιών, οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες διατηρούν περίπτερο στο Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης και στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών.

Κίνητρα προς Ξένες Παραγωγές

Το 2014 οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού έχουν εκπονήσει και προωθούν σειρά μέτρων και κινήτρων, με στόχο την περαιτέρω ανάπτυξη του εγχώριου κινηματογράφου, την προσέλκυση ξένων κινηματογραφικών παραγωγών στην Κύπρο και την αφύπνιση του ενδιαφέροντος των ιδιωτικών επιχειρήσεων (ξένων και ντόπιων) για επένδυση στον τομέα των οπτικοακουστικών.

ΔΙΕΘΝΗ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ

Την ευθύνη για την επιλογή των ταινιών, τον καταρτισμό του προγράμματος προβολών και των παράλληλων εκδηλώσεων είχε τριμελής Καλλιτεχνική Επιτροπή, η οποία αποτελείται από τους Τώνια Μισιαλή (σκηνοθέτη), Δρα. Κώστα Κωνσταντινίδη (Ακαδημαϊκό), και Μάριο Στυλιανού (σκηνοθέτη).

Tο μη διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Viewfinder περιελάμβανε ταινίες που είχαν διακριθεί κατά τη διάρκεια της φεστιβαλικής χρονιάς, κατόπιν επιλογής της Καλλιτεχνικής Επιτροπής, με κοινό χαρακτηριστικό τη δημιουργική ανάγκη και την προώθηση της κριτικής σκέψης.

Απονεμήθηκαν τα ακόλουθα βραβεία:

Bραβείο Καλύτερης Ταινίας στην ταινία The Gulls (Ρωσία) σε σκηνοθεσία Ella Manzheeva.

Ειδικό Βραβείο Κριτικής Επιτροπής στην ταινία Let Them Come (Γαλλία, Αλγερία), σε σκηνοθεσία Salem Brahimi.

Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας Glocal Images στην ταινία Mellow Mud (Λετονία) σε σκηνοθεσία Renars Vimba.

 

Το Διεθνές Φεστιβάλ «Κινηματογραφικές Μέρες-Κύπρος» διοργανώνεται από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και το Θέατρο Ριάλτο. Το 2016 πραγματοποιήθηκε για 14η συνεχή χρονιά, από τις 15 μέχρι και τις 24 Απριλίου στη Λεμεσό (Θέατρο Ριάλτο) και τη Λευκωσία (Κινηματογράφος Ζήνα Πάλας). Τα δύο βασικά προγράμματα του φεστιβάλ ήταν και φέτος το Glocal Images (Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα) και το Viewfinder (Ματιές στο Σύγχρονο Διεθνή Κινηματογράφο). Όλες οι ταινίες των τμημάτων Glocal Images και Viewfinder προβάλλονται για πρώτη φορά στην Κύπρο.

Για δεύτερη φορά φέτος το Διεθνές Φεστιβάλ «Κινηματογραφικές Μέρες-Κύπρος» συμπεριέλαβε στο πρόγραμμα του Παιδικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου, με προβολές ταινιών και εργαστήρια.

H πενταμελής κριτική επιτροπή αποτελείτο από τους:

  • Julek Kedzierski -Συντονιστή του Mannheim Meeting Place (Πολωνός)
  • Jo Katsaras –  Ενδυματολόγο, υποψήφια για Emmy (Κυπριακής καταγωγής)
  • Vicky Krieps – Ηθοποιός (Λουξεμβούργο)
  •  Κύρο Παπαβασιλείου – Βραβευμένος σκηνοθέτης (Κύπρο)
  •  Christine Haupt- παραγωγός (Γερμανία)

Δόθηκαν επίσης τρεις τιμητικές διακρίσεις:

Στην ταινία Losers (Βουλγαρία) του Ivaylo Hristov για τη φωτογραφία που υπογράφει ο Emil Christov.

Στην ταινία Baba Joon (Ισραήλ) σε σκηνοθεσία του Yuval Delshad για την πρωτότυπη διανομή ρόλων και την ερμηνεία του νεαρού πρωταγωνιστή της.

Στην ταινία Interruption (Ελλάδα, Γαλλία, Κροατίας, Ιταλία, Βοσνία-Ερζεγοβίνη)  του Γιώργου Ζώη για την πρωτοποριακή προσέγγισή του και για το έντονο οπτικό του ύφος.

Το Βραβείο κοινού «The Famous Grouse», κέρδισε η ταινία Smac (Ελλάδα) του Κύπριου Σκηνοθέτη Ηλία Δημητρίου. Το βραβείο συνοδεύεται από χορηγία της Acm Christofides Ltd.

Το Φοιτητικό Βραβείο από επιτροπή φοιτητών του Πανεπιστημίου Λευκωσίας απονεμήθηκε στην ταινία Baba Joon του Yuval Delshad

  • Γιώργος Αρβανίτης (Πρόεδρος Επιτροπής) Πολυβραβευμένος Έλληνας διευθυντής φωτογραφίας, και Πρόεδρος του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
  • Jukka-Pekka Laakso, Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τάμπερε (Φινλανδία).
  • Nicolas Khabbaz, Παραγωγός- Σκηνοθέτης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του NDU International Short Film Festival. (Λίβανος)
  • Δρ. Bojidar Manov, Βούλγαρος Κριτικός Κινηματογράφου και Δημοσιογράφος. Mέλος της FIPRESCI (Διεθνής Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου)
  •  Τώνια Μισιαλή, Κύπρια Σκηνοθέτης – Παραγωγός και μέλος της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του φεστιβάλ Cyprus Film Days

Βραβεία 2016:

Διεθνές Διαγωνιστικό

Βραβείο Καλύτερης Ταινίας απονεμήθηκε στην ταινία Uncanny Valley του Paul Wenninger, μια συμπαραγωγή Γαλλίας-Αυστρίας.

Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στην ταινία Transition της Milica Tomovic από τη Σερβία.

Δεύτερο Βραβείο Καλύτερης Ταινίας, απονεμήθηκε στην ταινία A Night in Tokoriki, της Roxana Stroe από τη Ρουμανία.

Το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ, απονεμήθηκε στην ταινία Varicella του Victor Kossalovsky από τη Νορβηγία.

Τιμητικές Διακρίσεις: Η πρώτη τιμητική διάκριση απονεμήθηκε στην ταινία Over του Jorn Threlfall από το Ηνωμένο Βασίλειο. Η δεύτερη τιμητική διάκριση απονεμήθηκε στην ταινία La Voce – Voiceless του David Uloth από τον Καναδά.

Τιμητικές Διακρίσεις: Η πρώτη τιμητική διάκριση απονεμήθηκε στον Τουρκοκύπριο ηθοποιό Izel Seylani για την πρωταγωνιστική του συμμετοχή στην ταινία Haftasonu – Weekend του Talat Gokdemir. Η δεύτερη τιμητική διάκριση απονεμήθηκε στην ταινία Οκτώ Μέρες Παρλόρ, της Ζωής Φυλακτίδου.

Για τέταρτη συνεχή χρονιά, φοιτητές από τη Σχολή Καλών και Εφαρμοσμένων Τεχνών του ΤΕΠΑΚ ψήφισαν το Καλύτερο Μουσικό Βίντεο, αναδεικνύοντας το Joy ride των Amaro & Walden σε σκηνοθεσία Tim Mccourt και Max Taylor.

Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Κύπρου, ο επίσημος διεθνής διαγωνιστικός θεσμός ταινιών μικρού μήκους της Κύπρου, πραγματοποιήθηκε στο Θέατρο Ριάλτο από τις 15 μέχρι τις 21 Οκτωβρίου 2016, με διοργανωτές το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και το Θέατρο Ριάλτο. Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ περιελάμβανε 48 ταινίες στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα του και 13 ταινίες στο Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα, 1 masterclass και 6 παράλληλα προγράμματα, στα οποία για πρώτη φορά συμπεριλήφθηκαν παιδικές προβολές καθώς και προβολές εν πλω. Η εντυπωσιακή έναρξη περιλάμβανε ένα οπτικοακουστικό θέαμα  σε γιγαντοοθόνη με την αξιοποίηση μιας ιδιαίτερης τεχνικής που συνδυάζει Generative Art και διαδραστικά γραφικά συνοδευόμενα από light show, μουσική και σχεδιασμό ήχου, μια τεχνική που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο. Η πενταμελής Κριτική Επιτροπή απαρτιζόταν από σημαντικές προσωπικότητες από τον χώρο του διεθνούς κινηματογράφου:

Την ευθύνη για την επιλογή των ταινιών του διεθνούς διαγωνιστικού τμήματος, τον καταρτισμό του προγράμματος προβολών και των παράλληλων εκδηλώσεων είχε η Καλλιτεχνική Επιτροπή, η οποία αποτελείται από τους σκηνοθέτες Αλεξία Ρόιτερ και Ιωακείμ Μυλωνά.

Το πρόγραμμα περιελάμβανε ταινίες μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, πειραματικές ταινίες και ταινίες κινουμένων σχεδίων. Το Φεστιβάλ, φιλόξενο  προς τους μικρομηκάδες αλλά και το ευρύ κοινό που πιστά το παρακολουθεί κάθε χρονιά, προσφέρει μια ποικιλία ποιοτικών ταινιών που ασχολούνται με την ανθρώπινη κατάσταση μέσα από κωμικές, φανταστικές και άλλοτε ρεαλιστικές αφηγήσεις. Ανοίγει επίσης την αυλαία στην εγχώρια κινηματογραφική παραγωγή, στο πλαίσιο ενός καλλιτεχνικού γεγονότος που ολοένα μεγαλώνει και γίνεται ο βασικός πυρήνας για τους δημιουργούς και τους φανατικούς της μικρού μήκους ταινίας στην Κύπρο.

Εθνικό Διαγωνιστικό Τμήμα

Το Βραβείο Καλύτερης Κυπριακής Ταινίας απονεμήθηκε στην ταινία Σεμέλη της Μυρσίνης Αριστείδου.

Δεύτερο Βραβείο Καλύτερης Κυπριακής Ταινίας απονεμήθηκε στο Mad Dogs της Δανάης Παπαϊωάννου.

Το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας απονεμήθηκε στον Μίνωα Παπά για την ταινία Tango on the Balcony.

Βραβείο Καλύτερης Φωτογραφίας απονεμήθηκε στον Γιώργο Φρέντζο για την ταινία Mad Dogs της Δανάης Παπαϊωάννου.

 το Βραβείο Καλύτερου Μοντάζ απονεμήθηκε στον Αιμίλιο Αβραάμ για την ταινία του Bad Habits.

«Το Φεστιβάλ Δράμας Ταξιδεύει στην Κύπρο»

 Τα τελευταία δεκαοκτώ χρόνια έχει καθιερωθεί η προβολή στην Κύπρο των βραβευμένων, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, ελληνικών ταινιών μικρού μήκους. Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με τη Διοργανώτρια Αρχή του Φεστιβάλ Δράμας, το Υπουργείο Πολιτισμού της Ελλάδας, το Θέατρο Ριάλτο, τον Όμιλο Φίλων Κινηματογράφου Λευκωσίας, την Κινηματογραφική Λέσχη Λεμεσού, την Κινηματογραφική Λέσχη Λάρνακας, τον Όμιλο Φίλων Κινηματογράφου Πάφου και το Πάφος 2017.  Πρόκειται για ένα τετραήμερο προβολών αφιερωμένο στην Ελληνική Ταινία Μικρού Μήκους ιδιαίτερα αγαπητό στους νέους κινηματογραφιστές.

Βραβεία Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου 

Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, η Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου και το Ίδρυμα ARTos, σε συνεργασία με το Τμήμα Καλών Τεχνών του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου και με τη στήριξη του Ινστιτούτου Γκαίτε πραγματοποίησαν για δέκατη συνεχή χρονιά το Φεστιβάλ Βραβευμένων Ευρωπαϊκών Ταινιών Μικρού Μήκους Short Matters!  Οι προβολές έλαβαν χωρά στο Ίδρυμα ARTos στη Λευκωσία στις  13, 14 και 15 Σεπτεμβρίου 2016 και στις 6 & 7 Οκτωβρίου 2016, στο ΤΕΠΑΚ στη Λεμεσό. 

Το πρόγραμμα SHORT MATTERS παρουσίασε  ταινίες μικρού μήκους της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, οι οποίες έχουν προταθεί για βράβευση προς την Ακαδημία, από  τα δεκαπέντε σημαντικότερα φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους της Ευρώπης.

To Διάστημα Ανάμεσα στα Cut’ – Aναδρομή στη Σΐρλει Κλαρκ

Η Σίρλει Κλαρκ ήταν μια καταλυτική δύναμη στην ανάπτυξη του ανεξάρτητου Αμερικανικού κινηματογράφου στη Νέα Υόρκη τις δεκαετίες του ’50 και του ’60. Οι πειραματικές μικρού μήκους ταινίες της, τα ντοκιμαντέρ και οι πιο  αφηγηματικές της εργασίες, την τοποθέτησαν στο επίκεντρο του Αμερικανικού ‘cinema verité’ και του πρωτοποριακού κινηματογράφου στην Νέα Υόρκη. Οι πρώιμες εμπειρίες της ως χορεύτρια και η ενασχόλησή της με κοινωνικά θέματα αποδείχθηκαν καθοριστικά στη δημιουργία του πρωτοποριακού τρόπου με τον οποίο «χορογραφούσε» τις εικόνες και τις παραστατικές αναζητήσεις του «ενδιάμεσου» χώρου – εκείνου ανάμεσα στη μυθοπλασία και την πραγματικότητα, τον αυτοσχεδιασμό και τη σύνθεση, την ταυτότητα και το περφόρμανς, την αισθητική και την πολιτική.

Η αναδρομή στη Σίρλει Κλαρκ ‘Ο χώρος ανάμεσα στα cut’ ανέδειξε το αμφιλεγόμενο και προκλητικό έργο μιας επιδραστικής, και συχνά παραγνωρισμένης σκηνοθέτιδας του Αμερικανικού underground, η οποία, με την εξερεύνηση των ενδιάμεσων αυτών χώρων έδωσε φωνή σε όσους βρίσκονταν στο περιθώριο.

Έρευνα και παρουσίαση από τους Christopher Zimmerman και Αντώνη Μποσκοΐτη, Eπιμελητές του Προγράμματος

Andrzej Żuławski ή o Oρισμός του «Καταραμένου» Δημιουργού

Λίγα έχουν γραφτεί από κριτικούς και ακαδημαϊκούς για το έργο του Andrzej Żuławski. Ο χώρος των ταινιών του είναι απόμακρος, αναρχικός, αλλόκοτος και ‘ανυπόφορος’.  Επομένως δεν είναι εύκολο να πλησιάσεις κριτικά κάτι το οποίο σε έχει ήδη παρασύρει σε άγνωστες περιοχές με τον πιο απλό  – μια αμήχανη κίνηση του ηθοποιού – ή υπερβολικό τρόπο, μια σπασμωδική χορογραφία. Το καλύτερο που μπορεί να κάνει ο θεατής όταν βλέπει Żuławski είναι να δει και να νιώσει με μειωμένες αντιστάσεις, διότι εκεί που πιστεύεις ότι έχεις ίσως καταλήξει σε μια σοβαρή επιχειρηματολογία για το τι επιτυγχάνει ο συμβολισμός μιας σκηνής, η επόμενη σκηνή σου κλείνει το μάτι και σε οδηγεί σε άλλους ολισθηρούς δρόμους. Το φεστιβάλ «Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου» πρόβαλε τρεις ταινίες του Andrzej Żuławski: Τη δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του, The Devil (1972), την βραβευμένη με Cesar καλύτερης ηθοποιού (Isabelle Adjani) και υποψήφια για χρυσό φοίνικα στο διεθνές φεστιβάλ των Καννών καλτ ταινία τρόμου Possession (1981) και την ταινία La Femme Publique (1984).

Έρευνα και παρουσίαση από τον Δρ. Κώστα Κωνσταντινίδη, Ακαδημαϊκό και Eπιμελητή του Προγράμματος

Φεστιβάλ «Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου»

27 Ιουνίου – 3 Ιουλίου 2016, Λέσχη Βιβλίου «Υφαντουργείο», Λευκωσία

Το Φεστιβάλ «Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου», μια πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού σε συνεργασία την Brave New Culture παρουσίασε για ακόμη μια χρονιά, ένα πρόγραμμα εξαιρετικά πλουραλιστικό και εναλλακτικό. Το Φεστιβάλ επιχειρεί να αναδείξει πρωτοποριακές τάσεις και να ανατρέψει συμβάσεις και καθιερωμένα συστήματα του παγκόσμιου κινηματογράφου. Εφέτος το φεστιβάλ άλλαξε πρόσωπο γενικότερα, κάνοντας μια νέα αρχή αφού οι προβολές του πραγματοποιήθηκαν στην Λέσχη Βιβλίου «Υφαντουργείο», παρά την Πλατεία Φανερωμένης στο κέντρο της παλιάς Λευκωσίας

ΟΙ διοργανωτές και εισηγητές του φεστιβάλ, τέλεσαν εφέτος φόρο τιμής και διάνοιξαν διαδρομές μεταξύ του κοινού και του έργου τριών μεγάλων δημιουργών που απεβίωσαν κατά το τρέχον ή προηγούμενο έτος, της Βελγίδας σκηνοθέτιδα Chantal Akerman, του Γαλλοπολωνού σκηνοθέτη Andrzej Żuławski, καθώς και της Αμερικανίδας Shirley Clarke. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με ένα αφιέρωμα στον σύγχρονο Γάλλο σκηνοθέτη Bruno Dupont.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, πέρα από τις προβολές, το Φεστιβάλ πλαισιώθηκε με συζητήσεις και διαλέξεις, ενώ έφερε σε επαφή επαγγελματίες, κριτικούς και θεωρητικούς του κινηματογράφου, εικαστικούς, φιλότεχνους και φίλους του εναλλακτικού σινεμά.

Ο Bruno Dumont και το Σινεμά του Σώματος

Παρουσιάστηκαν τρεις ταινίες του Γάλλου σκηνοθέτη, που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως υπαρξιακά κινηματογραφικά υβρίδια τρόμου, έρωτα και πολέμου. Η αρχέγονη μάχη μεταξύ καλού και κακού απαλλαγμένη από οποιαδήποτε θρησκευτικά στοιχεία, είναι το κυρίως θέμα που προβληματίζει τον Dumont. Αποστρέφει την κάμερά του από το συναίσθημα και επιδιώκει μέσα από τα κάδρα του και της μεγάλης διάρκειας σιωπηλές λήψεις των πρωταγωνιστών του, να εξετάσει τα όρια του τι είναι αυτό που αξίζει να κινηματογραφηθεί τελικα. Ως ακραίος νατουραλιστής, ο Dumont συζητά την επιστροφή του κινηματογράφου στο κέντρο του, στην γέννηση του, στο ανθρώπινο σώμα.

Έρευνα και παρουσίαση από τον Νείλο Ιακώβου, Σκηνοθέτη και Eπιμελητή του Προγράμματος

Οι Γυναίκες στον Χρόνο: Τα Πρώτα Χρόνια της Chantal Akerman

Η Βελγίδα σκηνοθέτιδα Chantal Akerman (1950 – 2015) καθιερώθηκε ως μια από τις πιο καινοτόμες και σημαντικές προσωπικότητες στο μοντέρνο σινεμά, μέσα από το έργο της το οποίο έγινε γνωστό για την ακρίβεια και τη δύναμή με την οποία εξερευνά το «γυναικείο βλέμμα».  Με πειραματικές ταινίες μικρού μήκους, αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ και μεγάλου μήκους ταινίες, η Chantal Akerman τοποθέτησε με σταθερό και ανατρεπτικό τρόπο τις «καθημερινές χειρονομίες» των γυναικών στο επίκεντρο του έργου της. Το πρόγραμμα ‘Οι γυναίκες μέσα στον χρόνο’: Τα πρώτα δημιουργικά της χρόνια, η Chantal Akerman εξερευνά τη φιγούρα της «διαχωρισμένης» γυναίκας, που εκφράστηκε αρχικά στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο (σε ηλικία 18 ετών) με το Saute ma vie και κορυφώθηκε με το  ορόσημό της Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles.

Έρευνα και παρουσίαση από τον Δώρο Δημητρίου, Ιστορικό Κινηματογράφου και Eπιμελητή του Προγράμματος

Το Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε με τη στήριξη της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου και με Χορηγό επικοινωνίας το Ραδιοφωνικό Ίδρυμα Κύπρου

Κάτω από το φεγγάρι και με τη νοσταλγική ατμόσφαιρα του καλοκαιρινού κινηματογράφου, ο θεατής είχε την ευκαιρία να παρακολουθήσει ταινίες από το κλασικό ρεπερτόριο, όπως το  αριστουργηματικό έργο του Vitalino Brancat σε σκηνοθεσία Roberto Rossellini  «Ταξίδι στην Ιταλία», ή το  Φίλμ νουάρ «Παράκαμψη» σε σκηνοθεσία Edgar G. Ulmer, καθώς και ταινίες της πιο πρόσφατης  διανομής όπως η ταινία «Lobster» του πολυβραβευμένου Γιώργου Λάνθιμου, το συγκλονιστικό « Dheepan ο Άνθρωπος Xωρίς Πατρίδα», το ντοκιμαντέρ «Το Mαργαριταρένιο Kουμπί» από τη Χιλή, η ξεκαρδιστική βέλγικη κωμωδία «Η Oλοκαίνουρια…Καινή Διαθήκη » καθώς και ταινίες για τους μικρούς κινηματογραφόφιλους, όπως οι «Ο Καλόσαυρος » και «Σον το Πρόβατο: Η Ταινία». Το φετινό πρόγραμμα δεν παρέβλεψε να τιμήσει και τους κύπριους σκηνοθέτες,  με τη συμπερίληψη της ταινίας «Committed» σε σκηνοθεσία Στελάνας Κληρή,

Μαραθώνιος Θερινών Προβολών 2016

Σημαντική ήταν και φέτος η ανταπόκριση του κυπριακού και ξένου κοινού στις προβολές του Μαραθώνιου Θερινών Προβολών. Ο θεσμός, ο οποίος διοργανώθηκε για 18η χρονιά από το τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και το Θέατρο Ένα σε συνεργασία με τον Όμιλο Φίλων Κινηματογράφου, μεταξύ  13 Ιουλίου 2016  και  18 Σεπτεμβρίου 2016, πραγματοποιήθηκε στον αρχαιότερο εν λειτουργία θερινό κινηματογράφο της Λευκωσίας, τον κινηματογράφο «Κωνστάντια».

Ο Μαραθώνιος Θερινών Προβολών είναι ένας από τους σημαντικότερους θεσμούς του Υπουργείου, τόσο στον τομέα του κινηματογράφου, όσο και τον τομέα της αναβάθμισης της κοινωνικής και πολιτιστικής ζωής του τόπου. Η επιλογή των ταινιών γίνεται με γνώμονα την ποιότητα, την κινηματογραφική αγωγή του κοινού και την τέρψη.

Επιχορήγηση των Δραστηριοτήτων της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου με σκοπό την Επαγγελματική Κατάρτιση  

Α. Σεμινάριο από τον καταξιωμένο σκηνοθέτη Πάνο Κοκκινόπουλο με θέμα τη “Σύγχρονη τηλεοπτική δραματική σειρά“. Το σεμινάριο αυτό διοργανώθηκε στο πλαίσιο της σειρά σεμιναρίων “Ένας σκηνοθέτης παρουσιάζει το έργο του”  τον   Ιουνίου 2016 στο οίκημα της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου ο Πάνος Κοκκινόπουλος ανέλυσε το έργο του στον τομέα του σεναρίου, της παραγωγής και της σκηνοθεσίας της τηλεοπτικής δραματικής σειράς.

Β. Η Ένωση Σκηνοθετών Κύπρου παρουσιάσε την σκηνοθέτη και σεναριογράφο Ελίνα Ψύκου σε ένα εξειδικευμένο σεμινάριο με θέμα Σενάριο: Από την ιδέα μέχρι την πρώτη κλακέτα. Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε το Νοεμβρίο στο Οίκημα της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου. Η κα. Ψύκου ανέλυσε τη διαδικασία συγγραφής ενός σεναρίου ξεκινώντας από τη δομή, τους χαρακτήρες και την κάθε σκηνή μεμονωμένα. Έδωσε παραδείγματα για το πώς αξιοποιείται επιτυχώς η δομή των τριών πράξεων, και εξήγησε τον ρόλο που παίζουν οι χαρακτήρες στις δικές της ταινίες, καθώς και πώς αυτοί οι ίδιοι δημιουργούν σκηνές. Στο δεύτερο μέρος του σεμιναρίου, η ομιλήτρια σχολίασε θέματα χρηματοδότησης και πώς αυτά επηρεάζουν τη συγγραφή σεναρίου. Αναφέρθηκε επίσης  σε εργαστήρια σεναρίου στο εξωτερικό και στα μάρκετ όπου αναπτύσσονται οι συμπαραγωγές  και, πώς αυτές επηρεάζουν το σενάριο.

Γ. Η Ένωση Σκηνοθετών Κύπρου παρουσίασε τον σκηνοθέτη και παραγωγό ντοκιμαντέρ Χρίστο Καρακέπελη σε ένα εξειδικευμένο σεμινάριο με θέμα «Ντοκιμαντέρ: H Τέχνη του Πραγματικού που εμβολίζει τη μυθοπλασία».

ΑΛΛΕΣ ΔΡΑΣΕΙΣ

Πέραν των πιο πάνω, το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού επιχορηγεί τους ακόλουθους θεσμούς και ετήσιες εκδηλώσεις:

Επιχορήγηση Κινηματογραφικών Λεσχών

Επιχορηγούνται οι κινηματογραφικές λέσχες για διοργάνωση  αφιερωμάτων σε εθνικές κινηματογραφίες και προβολές από τον κλασσικό και σύγχρονο ποιοτικό κινηματογράφο.

Ταυτόχρονα επιχορηγούνται  πολιτιστικοί φορείς που προωθούν την κινηματογραφική παιδεία και αισθητική.

Το σεμινάριο πραγματοποιήθηκε τον Δεκέμβριο  στο Οίκημα της Ένωσης Σκηνοθετών Κύπρου. Ο Χρίστος Καρακέπελης μίλησε για τη διαδικασία προπαραγωγής και την  ΄εκ του σύνεγγυς΄ έρευνα ως το σημαντικότερο βήμα δημιουργίας. Ανέλυσε επίσης την αισθητική υποκειμενικότητα, μέσα από την οξυδερκή παρατήρηση, σε αντίθεση με την ψευδοαντικειμενικότητα πολλαπλών χρήσεων του τηλεοπτικού ρεπορτάζ. Επίσης,  σχολίασε το Ντοκιμαντέρ ως αισθητικό γεγονός και τις ηθικές πτυχές του.

Στη διάρκεια του σεμιναρίου προβλήθηκαν αποσπάσματα από το έργο του και από άλλες σύγχρονες μορφές αφήγησης στο ντοκιμαντέρ από τον διεθνή χώρο.

Το Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε από την 1η μέχρι και τις 8 Αυγούστου, στο Κέντρο Ευαγόρα Λανίτη.

Πρωταγωνιστικό ρόλο στο φετινό πρόγραμμα κατέλαβε η προσφυγική κρίση, ενώ δεν έλειψαν θέματα που αναδεικνύουν τη διαφορετικότητα, την περιβαλλοντική συνείδηση, τη διαφάνεια, την LGBT κουλτούρα, και την ίδια την τέχνη. Ως ένα τοπικό φεστιβάλ αλλά και ως μια ευρωπαϊκή διοργάνωση, το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού έστρεψε  το βλέμμα σε επίκαιρα και καίοντα θέματα του σύγχρονου κόσμου, των τοπικών κοινωνιών μα και της ίδιας της Ευρώπης, προσκαλώντας τον θεατή να συμμετέχει σε ένα οπτικοακουστικό πανόραμα.

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού διοργανώθηκε από τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό  Brave New Culture και στηρίχθηκε από τις Πολιτιστικές Υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού.

Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού

Με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα 21 σημαντικών ντοκιμαντέρ από ολόκληρο τον κόσμο, το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού ολοκλήρωσε  την ενδέκατη χρονιά διοργάνωσής του, αναδεικνύοντας αθέατες πτυχές της πραγματικότητας στη μεγάλη οθόνη.

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ

3. Διεθνές Φεστιβάλ Κινούμενου Σχεδίου «Όψεις του Κόσμου»

Επιχορήγηση του μη κερδοσκοπικού οργανισμού «Όψεις του Κόσμου»,  ο οποίος, σε συνεργασία με τη Σχολή – Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή και το διεθνή οργανισμό ASIFA, διοργάνωσε το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κινουμένου Σχεδίου στην ύπαιθρο «Όψεις του Κόσμου». Στο πλαίσιο του Διαγωνιστικού Φεστιβάλ πραγματοποιήθηκαν, προβολές, εκθέσεις, σεμινάρια και εργαστήρια κινουμένου σχεδίου.

Το Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα περιλάμβανε μια επιλογή από κορυφαίες ταινίες μικρού μήκους από επαγγελματίες καθώς και από σπουδαστές από όλο τον κόσμο, ενώ το Κυπριακό Διαγωνιστικό Τμήμα αποσκοπεί στη στήριξη και ανάδειξη των τοπικών παραγωγών, την ενθάρρυνση και δικτύωση των Κυπρίων σκηνοθετών σε τοπικό και διεθνές επίπεδο.

Συγκεκριμένα στον Αρχαιολογικό χώρο της Παλαίπαφου στα Κούκλια, στην αυλή της Μεσαιωνικής Αγρέπαυλης, πραγματοποιήθηκε το κυρίως πρόγραμμα προβολών και αφιερωμάτων. Στο Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή και στον αγροτουριστικό ξενώνα Βασιλιάς Νικοκλής εργαστήρι Κινουμένου Σχεδίου και έκθεση (Αnimation workshop residency) και στον Πολιτιστικό χώρο Τεχνόπολις 20 το Παιδικό πρόγραμμα προβολών.

Εδώ και πέντε χρόνια, το Φεστιβάλ αναβαθμίστηκε σε διεθνές διαγωνιστικό, με κριτική επιτροπή απαρτιζόμενη από διεθνώς καταξιωμένους επαγγελματίες του χώρου. Ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Γιώργος Τσαγγάρης, έχει κατορθώσει, τα τελευταία χρόνια, να διαδώσει το φεστιβάλ διεθνώς, πετυχαίνοντας να κερδίσει τη συνεργασία σημαντικών ξένων Φεστιβάλ στη διεθνή Κοινότητα του Animation και κέντρων κινηματογράφου, που σήμερα στηρίζουν το Κυπριακό Φεστιβάλ.

Το Φεστιβάλ «Όψεις του Κόσμου», όπως και τα προηγούμενα χρόνια, κατάφερε να συσπειρώσει το φανατικό του κοινό που αποτελείται από άτομα κάθε ηλικίας, αποδεικνύοντας πως έχει πια καταστεί σημαντικός κινηματογραφικός θεσμός. Το Φεστιβάλ έχει ενταχθεί από το 2013 στον διεθνή οργανισμό Animation της UNESCO ASIFA. 

ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΣΤΗΝ ΥΠΑΙΘΡΟ

Οι Πολιτιστικές Υπηρεσίες, στο πλαίσιο της ανάπτυξης του κινηματογράφου στην ύπαιθρο, έχουν να επιδείξουν τις ακόλουθες δραστηριότητες:

  1. Ενίσχυση των Αιθουσών της Υπαίθρου

Ενίσχυση, πάνω σε ετήσια βάση, μέσω ειδικού προγράμματος, της λειτουργίας αιθουσών της υπαίθρου.

  1. Προβολή κυπριακών και ευρωπαϊκών ταινιών

 Προβολή κυπριακών και ευρωπαϊκών ταινιών στην ύπαιθρο μέσω της επιχορήγησης της Κυπριακής Ταινιοθήκης Πελαθούσας και δήμων/κοινοτήτων της περιφέρειας.